mandag den 6. april 2015

Sweded film!!!

Så har vi i de sidste 2 uger været igang med at lave et lille projekt inden for vores linjefag. Her skulle vi lave noget som vi har lært i vores undervisning. Min gruppe som består af 2 valgte at vi skulle lave en sweded film udfra traileren til filmen "Frost". Vi valgte at lave det i en SFO hvor en af os havde været i 2. årspraktik som hedder hampeland SFO. Her havde lederen valgt 4 børn ud som vi skulle arbejde med.

Vi tænkte at det ville være smart at tage en film som alle kender og vi håbede på at børnene havde set den. Første dag vi var derude, mødte vi børnene og det glæde sig til at komme igang. Det hele gik godt og de var koncentreret og vi fik lavet alle klippende den første dag. Anden dag gik vi så igang med at redigere i den sammen med børnene. Min gruppe og jeg blev enige om at vi skulle holde os tilbage og lade det hele være op til børnene så de fik noget ud af at lave dette projekt.

Vi havde nogle mål som gik ud på at det var børnene der skulle lave film og redigere i den så vi holdte os i baggrunde, så de kunne lærer lidt om hvordan man sætter klip sammen og hvordan man klipper i den. De mål gik rigtig godt og børnene de klarede det rigtigt godt.

 Dette er det mål og hvad vil gerne ville have børnene de lærte at lave udfra hiim og hippes model
Sweded film med SFO børn

Læringsforudsætninger:
Når man skal lave noget med nogen børn, mens de egentlig er i SFO og har fri, skal aktiviteten være noget de synes er sjovt og spændende. Udfordringen må heller ikke være for svær for dem, for så opstår der angst, der gør at de ikke udføre opgaven. Samtidig hvis aktiviteten/udfordringen er for nem for dem, begynder de at kede sig. Denne problemstilling bliver visualiseret i det såkaldte flow diagram som ungarer Mihaly Csikszentmihalyi udviklede i 1991. Der skal være balance mellem aktivitetens sværhedsgrad og hvor stor barnets kompetencer er inden for det område. (Høyer & Hamre, Pædagoguddannelsen på tværs, 2013, s. 532)


Lev Vygotskys begreb om zonen for nærmeste udvikling, er også relevant i forhold til at skulle planlægge en aktivitet med børn. Aktiviteten/udfordringen skal være noget nyt, men heller ikke noget alt for svært - noget de kan med lidt hjælp, for så til sidst at kunne gøre det selv. Derved har barnet udviklet sig, og lært noget nyt. (Høyer & Hamre, 2013, s. 157)
Børn i den alder snakker meget med hinanden, er meget sociale. De kan have svært ved at koncentrere sig længere tid ad gangen.
Om 8 årige børn.

Rammefaktorer:
Det kommer ikke til at koste noget, da vi bruger min tablet. 
Vi kan måske være i en pavillon.
2-3 dages projekt, af ca. 1 times varighed om eftermiddagen i SFO - fra kl. 14.
Mål:
De lærer at filme med tablet. De lærer at evt. at redigere, hvis det bliver nødvendigt. De lærer at samarbejde og kommunikere. 
Hvad: få viden om brugen af tablet, filme, og evt. redigere efterfølgende.
Hvordan: at kunne bruge tabletten, og dens kamera på en anderledes måde, end at bruge færdige apps. At kunne samarbejde og hjælpe hinanden.
Hvorfor: det er godt at kunne bruge en tablet, også når de bliver ældre. Der er mange muligheder med den. (At få en følelse af at kunne have tjek på det, mestre det)
Indhold:
Lave en sweded film med fire børn fra en SFO. De skal filme og være skuespillere.
De skal lave en sweded film med udgangspunkt i Disneyfilmen Frost - traileren af den. 
Reglerne for et sweded projekt:
• Skal være baseret på en eksisterende film
• Hele spillefilm – ultrakorte. 2-8 minutter
• Ikke computergenereret, kun special effects der kan laves foran kameraet
• Lydeffekter skal man selv lave 
• Max 35 år gamle film
• Det skal være sjovt

Linket til sweded film:


Ingen kommentarer:

Send en kommentar